Hyresavtal för lokaler – trygghet för båda parter
Att hyra ut eller hyra en lokal – oavsett om det gäller butik, kontor, lager eller annat – kräver ett korrekt och genomtänkt avtal. Reglerna kring lokalhyra skiljer sig från bostadshyra och är ofta mer komplexa.
Vad bör ett lokalhyresavtal innehålla?
Hyrestid (tidsbestämd eller tillsvidare)
Uppsägningstid
Hyresnivå (eventuell indexering eller omsättningsbaserad hyra)
Vad som ingår i hyran (ex. el, städning, internet)
Lokalens användningsområde
Deposition, ordningsregler och övriga villkor
Det är vanligt att lokalen hyrs ut i befintligt skick – men det bör tydligt framgå i avtalet. Även eventuella anpassningar eller installationer bör specificeras.
Uppsägningstider och besittningsskydd
Vid tillsvidareavtal gäller nio månaders uppsägningstid från hyresvärdens sida.
Kortare uppsägningstid kan gälla om hyresgästen säger upp avtalet.
Vid längre avtal kan hyresgästen ha indirekt besittningsskydd och rätt till ersättning vid uppsägning utan giltigt skäl
Vanliga tillägg: kontorsplatser & butikslokaler
Vid uthyrning av kontorsplatser eller coworking-ytor är det viktigt att specificera vad som faktiskt ingår: antal platser, tillgång till gemensamma ytor, tjänster etc. För butikslokaler kan s.k. omsättningshyra vara ett alternativ – hyran baseras då på en procent av försäljningen.
Vi hjälper dig med hyresavtal för lokal
Oavsett om du är hyresvärd eller hyresgäst – vi på Roci Juridik kan hjälpa dig att ta fram ett juridiskt korrekt och tydligt lokalhyresavtal, anpassat efter din verksamhet och situation.
Vanliga frågor och svar
-
Det är inte ett absolut krav enligt lag – men ett skriftligt avtal är avgörande för att undvika missförstånd och kunna bevisa vad ni faktiskt kommit överens om.
-
Det innebär att hyran beräknas som en procentandel av butikens försäljning – vanligt i affärslokaler där hyresnivån anpassas efter verksamhetens resultat.